Jag leker läkare.

Satt nyss och kompilerade en liten lista på prylar för att bli av med en förkylning så fort som möjligt, och när jag läste igenom den insåg jag att jag efter varje "ordination" skrivit vilken funktion medicinen har och varför det är så viktigt att man tar den regelbundet. T ex som att en Voltaren innan läggdags hjälper Alvedonen på traven, bland annat.
Jag tycker att det är viktigt att folk vet VARFÖR man ska ta vissa grejjer istället för att bara ge dem en lista med mediciner och säga "Ät det här". För det är ju sällan man får höra sådant hos en läkare, man får ju själv fråga exakt varför de skriver ut vad de gör.

Även om det såklart aldrig är kul att folk har hamnat i den situationen att de måste be om hjälp (för det innebär ju att de är sjuka eller något liknande) så är det ändå rätt skoj att antingen känna att ens kunskaper kommer till nytta eller att få sitta och göra lite efterforskningar. För efterforskningar är jag rätt bra på. Det har jag fått höra från flera håll också, att jag är väldigt duktig på att ta fram information.
Det roligaste är nästan när folk ringer till mig på väg hem från doktorn, innan de ens kollat i fass. Fast normalt folk kanske inte pluggar lite på fass så fort de får en ny medicin...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0