Två irriterande saker.

Det är mest två saker jag inte kan sluta irritera mig på just nu.

1. Folk som inte gör allergitestet VARJE gång de ska färga håret och sedan gnäller om de får en allergisk reaktion.
Tror de att allergitestet ska göras för skojs skull? Eller att deras kropp är i exakt samma skick som förra gången de färgade håret med samma märke och att de därför inte kommer att reagera?
Jag förstår att testet finns där mycket för att företaget ska ha ryggen fri, men risken för en allergisk reaktion finns ju ändå och jag förstår inte hur man törs riskera det. Det går ju knappast att missa att man bör göra ett allergitest, och läser man inte igenom bruksanvisningen innan man kletar kemikalier i sitt hår får man fan skylla sig själv. Jag förstår att folk är lata och bekväma, speciellt när man färgat håret många gånger med samma märke utan problem (know the feeling), men då ska man inte gnälla om det väl händer nåt.

2. Folk som är "väldigt fotointresserade och har tagit många bilder" men ändå måste fråga folk hur man ställer in grundinställningarna. Att fråga folk om tips är för det mesta bara bra när det gäller något som fotografi, men om man nu är så himla fotointresserad kanske man ska läsa instruktionsboken och någon av alla guider som finns på internet för att förstå hur kameran fungerar... Jag kanske är dum i huvudet, men jag ser det som ett måste att förstå hur åtminstone slutartid och bländare fungerar, även om man kör helautomatiskt. Åtminstone om man fotograferar aktivt så att säga, inte bara tar snapshots med en kompaktkamera.
Jag förstår bara inte hur man kan vara intresserad av att ta bilder men inte vara intresserad av att lära sig att kunna påverka bilden på det viset man kan göra om man kan det tekniska. Visst är det smidigt att köra automatiskt, men om man bortser från att det kan bli mycket tråkigt så går det faktiskt inte i vissa lägen och då är det bra att veta hur man gör efter att man slagit över till manuellt.
Att folk hellre frågar på nätet än att läsa instruktionsboken är bara något jag är allmänt irriterad över.

Edit: Kom på en till sak; när man ringer och beställer pizza och personen som tar emot ens samtal inte är serviceinriktad.
- Jag skulle vilja beställa hemkörning. (det brukar jag säga tydligt när jag inleder samtalet så de slipper fråga om det och så jag får rätt prisuppgifter)
- Ja.
- En blabla och en blabla.
- Ja.
(här får personen gärna ta över samtalet lite...)
- Ja... det var allt.
- Ok.
(wtf, vill ni ha mig som kund eller inte?)
- Ja...
- Vart då?
Det blir sådana där dumma pauser så jag börjar tänka efter om jag har sagt nåt knasigt, om han sitter och antecknar, eller om det är fel på telefonen.
Det är ju olika från ställe till ställe, och jag vet aldrig när de förväntar sig att jag ska rabbla min beställning, adress och våning i ett svep, så jag brukar vänta på att de frågar mig om sånt eftersom det innebär att de är klara med att anteckna min beställning.
Me no like.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0